آریزو 6؛ سدان خانوادگی بزرگتر و لوکستر از آریزو 5 کمی کوچکتر از هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است و رقیب چینی در بازار ایران ندارد.
توجه برندهای خودروساز چین به کراساورها و شاسیبلندها، در محصولات وارداتی به کشور ما، مشهود است. در ماههای اخیر، تقریبا تمامی مدلهای چینی که در ایران رونمایی شدهاند، از این کلاس بدنه بودند. از سویی دیگر، خودروسازان پیشرو در صنعت چین، رشد همهجانبه و تأثیر بر بازارهای جهانی را، هدف اصلی خود قرار دادهاند. با این اوصاف، برندهایی مثل چری که آرزوی حضور در اروپا و امریکا دارند، سرمایهگذاری ویژه بر توسعهی خودروهای سواری در کلاسهای مختلف، خصوصا سدانهای خانوادگی دارند. در دهههای گذشته و پیش از شروع قرن جدید، خودروهایی نظیر تویوتا کورولا و کمری، بیشتری تقاضا را در بازار جهانی داشتند. امروزه، هنوز هم فروش خوبی در این کلاس دیده میشود و با وجود رشد تقاضا در کلاس کراساورها، محصولات سدان ساخت تویوتا، هوندا و فولکسواگن، مورد توجه هستند.
خودروسازی چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) حضور دارد. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروههای صنعتی چین محسوب میشود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هماکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ میکند تا در مجموع نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر شود. محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه میشوند، درحالیکه حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدلهایی مثل X33 و تیگو حضور دارد هم، زیرمجموعهی چری محسوب میشود.
سدان چری آریزو GX که در ایران با نام آریزو 6 عرضه خواهد شد، یکی از جدیدترین محصولات شرکت سازنده است. فروش گستردهی این خودرو در بازار داخل یا خارج چین، هنوز آغاز نشده است و احتمالا در ماههای آینده اخبار بیشتری به خود اختصاص خواهد داد. پیش از این، سدان میانردهی آریزو 5 با فروش نسبتا خوبی در ایران مواجه شد. دیگر سدان تولیدی چری با نام آریزو 7 با بدنهای بزرگتر و نزدیک به تویوتا کمری، سال ۲۰۱۳ به تولید رسید و البته به روزهایی پایانی خود، نزدیک میشود. با توجه به مشابهتهای فنی آریزو 7 با آریزو 6، میتوان اطمینان داشت که خودروی جدید (آریزو GX) جایگزین مدل قدیمی شود و به لطف چهرهی مدرن، فروش بهتری داشته باشد.
پلتفرم این خودرو، M1X نام دارد و اختصاصا توسط چری تولید میشود. براساس اعلام رسمی این شرکت، گروه خودروسازی جگوار لندرور بر طراحی و ساخت پلتفرم M1X، نظارت داشته است.